2.1 Leerwegen in het vmbo
Het VMBO staat voor Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs. Dat betekent dat het VMBO voorbereidt en laat oriënteren op allerlei soorten werk en beroepen én op de opleidingen die daarbij horen. Voorbereiding en oriëntatie zijn dus de belangrijkste functies van het VMBO. Op het VMBO is daarom ruimte voor praktijklessen en zogenoemde beroepsgerichte programma’s. Maar op het VMBO worden ook de gewone theorievakken gegeven, zoals Engels, Nederlands, wiskunde en biologie. Net als op het HAVO en het VWO.
De drie leerwegen in het VMBO
Een leerweg in het VMBO geeft een bepaald niveau en een bepaald soort programma aan: van heel praktisch tot vooral theoretisch. Er zijn 3 leerwegen in het VMBO:
Basisberoepsgerichte leerweg (BB)
De basisberoepsgerichte leerweg is een praktische opleiding en bereidt leerlingen voor op niveau 2- opleidingen van het MBO (Middelbaar Beroepsonderwijs).
Kaderberoepsgerichte leerweg (KB)
De kaderberoepsgerichte leerweg richt zich ook voornamelijk op de praktijk en bereidt leerlingen in principe voor op de vak- en middenkaderopleidingen niveau 3 van het MBO.
Gemengde leerweg (GL)
De gemengde leerweg is qua niveau identiek aan de theoretische leerweg en bereidt leerlingen voor op de vak- en middenkaderopleidingen op niveau 3 of 4 van het MBO.
Naast deze 3 leerwegen biedt Stad College nog twee extra mogelijkheden aan.
- Is een leerling goed in een of meerdere vakken dan is het mogelijk deze vakken op een hoger niveau dan de andere vakken te Dit hogere niveau is later zichtbaar op de cijferlijst van het behaalde diploma.
- Bij de Gemengde Leerweg bieden we naast de 5 theorievakken en het praktijkvak, een extra theorievak aan. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om aan het einde van de 4e klas, dus vlak voor het Centraal Examen, afhankelijk van de behaalde resultaten, nog te kiezen tussen GL, TL of GL+
2.2 Stad College heeft een Vakhavo
Sinds enkele jaren heeft Stad College naast het VMBO een onderbouw (leerjaar 1 t/m 3) van het HAVO. Tijdens de eerste twee leerjaren combineren we deze HAVO klas met de GL opleiding. Door deze tweejarige GL/HAVO brugperiode aan te bieden geeft Stad College extra kansen aan twee soorten leerlingen:
2.2.1
Leerlingen met een TL advies krijgen een extra kans om zich alsnog te bewijzen en alsnog een HAVO opleiding te volgen. Deze kans wordt geboden doordat we in het 1e en 2e leerjaar uit een gemengde GL/HAVO klas gaan werken.
2.2.2
Ook op het HAVO niveau zitten leerlingen met een praktische belangstelling, met een leerstijl die het beste werkt als theorie en praktijk met elkaar verbonden worden.
2.2.3
Voor deze leerlingen is Stad College gestart met een vak HAVO. Dit is een opleiding die de positieve kanten van het Vakcollege combineert met het hogere opleidingsniveau dat aansluit op het HBO.
Vanaf schooljaar 2026 – 2027 gaat Stad College het HAVO aanbod uitbreiden met een praktijkgericht programma. Het pgp is een vak waarin leerlingen praktische kennis en ervaring opdoen in verschillende onderdelen van de arbeidsmarkt en de samenleving. Leerlingen ervaren hoe het eraan toegaat in de praktijk. Op Stad College volgen de gl-leerlingen met het profiel Zorg & Welzijn het pgp vanaf leerjaar 3. Voor havo4-leerlingen is het pgp in ontwikkeling.
2.3 Stad College is een Vakcollege
Een Vakcollege is een leerroute binnen het VMBO die rechtstreeks toeleidt tot een vakopleiding in het MBO met veel aandacht voor de praktijk. Het bedrijfsleven wordt nauw betrokken bij de vormgeving van het praktijkgedeelte en de afstemming daarvan op de èchte praktijk. Op Stad College kan uw kind in drie afdelingen (Techniek, MVI en Z&W; voor toelichting: zie hierna) zijn of haar praktische talent verder ontwikkelen. Vanaf de 1e klas staan er veel beroepsgerichte praktijklessen, bedrijfsbezoeken, gastlessen en stages op het programma, zodat uw kind zich breed kan oriënteren op de mogelijkheden van de verschillende afdelingen en beroepssectoren. Voor onze HAVO afdeling geldt hetzelfde maar dan met aansluiting op het HBO. Voor het HAVO wordt de komende periode eenzelfde verbinding opgebouwd voor de hogere leerjaren. In het eerste jaar kan uw zoon of dochter ontdekken waar hij of zij talent voor heeft en welk beroep daar eventueel bij zou passen. Daarna lopen de leerlingen een zogenaamde snuffelstage en kiezen ze volledig voor een afdeling die bij hen past en die een goede kans op werk biedt.
Waar mogelijk worden er al lessen gegeven door leraren van het MBO op Stad College of op het MBO zelf. Op deze manier wordt de overgang naar het MBO, na het behalen van het VMBO-diploma, haast naadloos voorbereid. De samenwerking met het MBO zorgt voor weinig overlap in de lesstof, waardoor het onderwijs spannend en uitdagend blijft en voortijdig schoolverlaten tot een minimum beperkt blijft.
Leerlingen die naar een Vakcollege gaan, blijken door de vele praktijklessen bijzonder gemotiveerd te zijn en met veel plezier naar school te gaan. Ouders kiezen daarom graag voor een Vakcollege omdat grote motivatie ook zorgt voor goede schoolprestaties.
Met een opleiding op Stad College heeft uw kind een goede kans op een baan. In de sectoren Techniek en Zorg & Welzijn is veel vraag naar goed geschoolde vakmensen. Daarnaast wordt de kans op een baan vergroot omdat Stad College het opleidingsaanbod afstemt op de vraag naar personeel vanuit de regio Almere.
Deze voor Almere unieke en succesvolle manier van werken die met de term Vakcollege aangegeven wordt, leidt uiteindelijk tot een VMBO-diploma.
2.4 De vakrichtingen (leerroutes)
Omdat veel jongeren graag leren door praktisch bezig te zijn, ligt bij het Vakcollege de nadruk op het leren door doen. Ons onderwijs is opgedeeld in drie hoofdstromingen: Techniek, Media Vormgeving & ICT en Zorg & Welzijn.
Techniek : Sinds schooljaar 2022-2023 gaan we op Stad College de overstap maken van een vrij hard technisch aanbod naar een bredere en flexibeler technische opleiding. Leerlingen worden kiezen niet meer tussen tussen twee techniek profielen PIE en BWI, maar krijgen een breed en geïntegreerd techniek aanbod.
Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur kan een leerling kiezen uit een aantal kerndoelen, zodat een diploma behaald kan worden dat optimaal aansluit op de beroepswens. Hieronder ontstaat meer ruimte voor een creatievere- of een meer duurzame invulling van het vak Techniek.
Media Vormgeving en ICT (mvi): Deze opleiding houdt zich bezig met de nieuwe media. Veel aandacht hier voor onderwerpen als game design, netwerkbeheer en digitale beveiliging, 3D-vormgeving en applicatie-ontwikkeling.
Zorg & Welzijn (z&w): bij zorg zal de leerling kennismaken met het welzijn van kinderen en ouderen, uiterlijke verzorging, het ondersteunen bij sport- en bewegingsactiviteiten, het voorkomen van ongevallen en EHBO. Bij welzijn wordt aandacht besteed aan onderdelen als gastheerspecialisatie, het organiseren van evenementen, koken, catering, geüniformeerde
dienstverlening, voeding en bewegen. De GL leerlinge met het profiel zorg & welzijn volgen een praktijkgericht programma (pgp).
Wie kiest voor één van deze vakroutes, kiest voor een opleiding met heel veel beroepsgerichte praktijkuren. Al vanaf het eerste jaar krijgen leerlingen zes uur beroepsgerichte praktijkuren per week. In de eerste jaren van het Vakcollege krijgen leerlingen alle tijd om te ontdekken waar ze goed in zijn. Vanaf leerjaar 3 worden de relaties met de beroepspraktijk onderzocht door beroepsoriënterende activiteiten, bedrijfsbezoeken en – waar mogelijk- het oefenen van vaardigheden en het afronden van opdrachten in het bedrijf.
2.5 Kernteams
Stad College is een teamgerichte arbeidsorganisatie (TAO). Onderwijskundig, dus los van de niveaus, is de school opgedeeld in een aantal z.g. kernteams. Kenmerkend voor deze teams is dat ze bestaan uit ongeveer 100 leerlingen en een vaste groep leraren. Deze groep leraren geeft het merendeel van de lessen aan deze leerlingen. Dit heeft tot gevolg dat zij de leerlingen goed kennen en in de meeste gevallen de leerlingen ook enkele jaren achtereen kunnen volgen. De groep leraren neemt als groep de verantwoordelijkheid voor deze leerlingen op zich waardoor de leerlingen een duidelijke consequente aanpak zullen ervaren. Deze constructie biedt ook extra mogelijkheden tot vakintegratie.
2.6 Basisvaardigheden
Burgerschap
Stad College is een Vakcollege waar wij onze leerlingen voorbereiden tot toekomstige adaptieve beroepsoefenaren; hiermee bedoelen we de vakman van de toekomst, die zich flexibel en sociaal moet kunnen opstellen en die om moet kunnen gaan met onzekerheden in een constant veranderende maatschappij.
Onze leerlingen vormen een diverse en veelkleurige groep, met uiteenlopende culturele achtergronden, gezinssituaties en persoonlijke uitdagingen. Ze zijn zoekende pubers met vaak sterke meningen, waarbij verschillen in normen en waarden soms tot spanningen of botsingen leiden. Ze zijn praktisch ingesteld en zoeken vooral uitdagingen waarbij het leren plaatsvindt door te doen.
We leveren burgers af die inzicht hebben in verschillende perspectieven en denkbeelden, en zich kunnen verplaatsen in een ander. Ze hebben geleerd om zelfstandig en bewust keuzes te maken, en beschikken over de vaardigheden om op een vreedzame manier van mening te verschillen. Onze leerlingen zijn democratisch vaardig: ze weten hoe ze invloed kunnen uitoefenen op (politieke) besluitvorming en voelen zich verantwoordelijk voor hun rol in de samenleving. Ze hebben vertrouwen in zichzelf en in hun toekomst. Vanuit de beroepspraktijk leren ze hoe ze een actieve bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke vraagstukken. In de bovenbouw ligt de nadruk daarom op constructief burgerschap.
Rekenen
Wij geloven dat goede taal- en rekenvaardigheid essentieel is voor burgerschap,
loopbaanontwikkeling én zelfvertrouwen van onze leerlingen. Op het Baken Stad College richten we ons op het versterken van deze basisvaardigheden met:
-
-
- Doelgerichte en meetbare interventies
- Passend bij de doelgroep van ons vmbo-profiel
- Concreet, schoolbreed en in samenhang met het beroepsgerichte programma
-
Wij kiezen voor structurele én vakoverstijgende inzet van reken- en taaldidactiek, met ruimte voor herhaling, toepassen en eigenaarschap.
Rekendoelstellingen:
- Leerlingen behalen minimaal referentieniveau 2F (havo 3F)
- Rekenstrategieën worden schoolbreed eenduidig aangeleerd
- Leerlingen ervaren rekenen als zinvol en toepasbaar
Taal
Onze school kent een meertalige leerlingenpopulatie, met een aanzienlijk aantal leerlingen met een migratieachtergrond. Voor veel van hen is het Nederlands niet de thuistaal. Taalachterstanden bij binnenkomst zijn dan ook geen uitzondering, en belemmeren het leren in álle vakken.
Taal is dé sleutel tot schoolsucces, burgerschap en deelname aan de maatschappij.
Daarom voeren wij als school een breed, doordacht en vakoverstijgend taalbeleid. Daarbij geldt: iedere docent is ook taaldocent.
Taaldoelstellingen
- Taalachterstanden vroegtijdig signaleren en doelgericht aanpakken
- Leesvaardigheid en leesplezier vergroten via vakoverstijgende aanpak
- Vaktaal en functionele taalvaardigheid expliciet aanleren in alle vakken
- Docenten toerusten om taalgericht les te geven
- Leerlingen voorbereiden op examens, vervolgonderwijs en participatie
De beheersing van de Nederlandse taal is van wezenlijk belang voor het (school-)succes van leerlingen. Dat is dan ook de reden dat we in toenemende mate eisen gaan stellen aan de taallessen. Niet alleen door leerlingen te stimuleren om (meer) te lezen, maar ook door hen te wijzen op taal- en spelfouten (ook bij de andere vakken dan Nederlands), meer aandacht te besteden aan spelling tijdens de lessen Nederlands en hen te leren om een deel van de vraag te betrekken in het antwoord. Daarnaast zijn er zogenaamde Taalposters worden opgehangen. Ook zullen lesoverstijgende taalversterkende activiteiten worden georganiseerd; óók voor de leraren! Het doel is dat leerlingen minimaal op het referentieniveau 2F de school zullen verlaten.
- A. Leerplichtzaken van de gemeente Almere
- B. Jongeren Maatschappelijk Werk van Zorggroep Almere
- C. GGD Flevoland
- D. Jeugd en Veiligheid bij de politie Almere
- E. Informatieavond, Open Dag en Expeditiemiddagen
- F. Vakanties 2025-2026
- G. Jaarplan 2023-2024
- H. Overige adressen
- I. Convenant veiligheid op scholen
- J. (School)Examenregelementen en examendossier
- K. PTA's
- L. Leerlingstatuten